Spring naar de inhoud

“Jug” 42-28460 365 FG keert terug naar huis

 

  Op 13 september 1944 maakte de P-47 Thunderbolt 42-28460 van de 365 Fighter Group een buiklanding in Wanne (Provincie Luik). Aan de stuurknuppel zat piloot John R. Read.
Die dag leidde Captain Jimmy Hill een groep van 12 Thunderbolts van het 388 Squadron tijdens een aanval op een Flak geschutstoren nabij Kaisersesch (Duitsland). Captain Hill kon het geschut uitschakelen maar het toestel van John Read was intussen reeds getroffen door het Flak geschut. Zijn wingman Frank Luckman zag hem neergaan en volgde het toestel tot het na een geslaagde buiklanding tot stilstand kwam in de bossen in de omgeving van Wanne. Het toestel was nagenoeg onbeschadigd en John Read kon het veilig verlaten en via het V Corps terug zijn eenheid, de “Hell Hawks”, vervoegen.

Slechts het rudder (richtingsroer) van het toestel in het museum van La Gleize herinnerde tot vandaag nog aan dit voorval.

Tot we gecontacteerd werden door Thomas Jones, ex-NASA astronaut en co-auteur van het boek “Hell Hawks”. Hij had onze site gezien en vroeg ons of we meer informatie hadden over crashes in België van Thunderbolts van de 365 Fighter Group en dat het toch wel speciaal zou zijn mochten we artefacten van een toestel terug kunnen geven aan de 365 Fighter Group Association.

Het was een kwestie van enkele dagen om een volledige lijst en rapporten te hebben van alle crashes, en te bekijken wat mogelijk was. Tot we terecht kwamen in Malmedy. Uiteindelijk kwamen we in het bezit van een artefact van de P-47 Thunderbolt.


Fotos van de crash landing

Auteur en ex-NASA astronaut Thomas Jones en zijn boek “Hell Hawks” (co-auteur Robert F. Dorr)

Op 22 mei 2012 werd een delegatie van Wings Of Memory ontvangen door Commander Patterson van het 309th Airlift Squadron van Chievres. Hij nam officiëel de hydraulic unit accumulator van de Thunderbolt in ontvangst.


hydraulic unit accumulator in P-47

Commander Tracy Patterson neemt het P-47 artefact in ontvangst, en het team samen met het 309th USAF Airlift Squadron.

Het squadron zal er voor zorgen dat dit vliegtuig artefact heelhuids in de USA geraakt en zal tentoongesteld worden in het Tennessee Museum of Aviation .

Frank Luckman, Read’s wingman en voorzitter van de 365th FG Association die ons details vertelde wat precies was gebeurd en ervoor zorgde dat er een samenwerking kwam met het Tennessee Museum of Aviation, heeft de overdracht jammer genoeg niet meer kunnen meemaken. Hij overleed onverwacht op 13/04/2012.

Epiloog :

Enkele dagen na de overhandiging stuurde co-auteur Thomas Jones een bericht naar Commander Patterson en Captain Weitershausen van Chièvres.

Dear Col. Patterson and Capt. Weitershausen:

As co-author of the book, “Hell Hawks!” about the combat exploits of the 365th FG in WWII, thank you for your official reception of the recovered Thunderbolt component from the group Wings Of Memory.

I have been researching the history of the Hell Hawks for the past ten years, but my history with the 365th goes way back, when at the Air Force Academy in 1976, my roommate proved to be the son of 365th FG/386th FS pilot, Bob Hagan.

Now, retired Col. (and my old roommate) Tim Hagan is one of the Board members for the 365th FG Association. He and other Board members will receive the Thunderbolt part from me. If you have any questions on this artifact and the episode on Sept. 13, ’44, when John R. Read was shot down on that Belgian farm, just let me know. Mr. Read has passed on, but we have a few notes in the operational record on that incident. Read was unhurt and returned to combat flying just a few days later.  

With best regards, 

Tom Jones

Former USAF Captain

Op 6 juni werden wij ervan verwittigd dat het artefact is aangekomen in Amerika dank zij de snelle steun van het 309th Airlift Squadron.

Officiële website van 365 F